Använder Blogger.
RSS

Chase Money


Jag var 15 när jag flyttade hemifrån. Hade ett jobb på helgerna men som max hade jag kanske 1500 kr att röra mig för hela månaden. Jag fick ihop det, trots att jag rökte,
Fram tills jag var 19 skötte jag mina räkningar rigoröst, jag jobbade hårt för att kunna festa hårt. Men det gick ändå eftersom jag jobbade mycket övertid och alltid ställde upp.

Sedan kom chocken, jag blev sjukskriven, fick leva på sjukersättning och blev dessutom i samma veva sambo men en kille som inte hade någon inkomst och missbruksproblem.
Jag fick det ändå att på något sätt gå ihop trots att vi nu var två personer som levde på mindre pengar sammanlagt än det jag fick ut ensam när jag jobbade.
Jag började halka efter eftersom min dåvarande sambo köpte opiater för en stor del av våran gemensamma inkomst.
Till en början gick till och med det ihop eftersom jag börjat jobba igen och som den arbetsmyra jag är jobbade mycket övertid.

Det värsta som totalt gjorde att hela min ekonomi kollapsade var att jag blev sjukare och blev inlagd med LPT tre gånger, de släppte inte på mitt LPT utan hade det tiden ut. I 1½ år åkte jag in och ut på slutenavdelningar och tappade mer och mer både ork och kontroll. Det slutade med att jag beställde hem gratisprover av allt och sedan glömde säga upp abbonemanget. Min sambo mådde själv oerhört dåligt och var inte kapabel till att ta hand om räkningarna.
Eftersom det var jag som bott i lägenheten innan stod redan allt på mig, hyra, TV/Bredband/Tele, el. Allt!
Och för att göra det än mer komplicerat hade jag börjat gå på extremt höga doser benzo vilket gjorde att jag inte brydde mig längre heller.

Jag halkade efter mer och mer, det började med en sak som tillslut eskalerade till Kronofogden, inkasso och allt annat.
Nu kan jag inte beställa hem något med faktura, jag kan inte exempelvis köpa en telefon via abonnemang, jag får inte ens HA ett abonnemang.

Det jag undrar är vart fan stödet finns för oss psykiskt sjuka som på grund av vår sjukdom faktiskt hamnat i en ekonomisk avgrund.

Nu måste jag åter igen vända mig till Soc för att få en typ god man men ärligt, hur kan man få hjälp att betala av allt det här, varför får inte vi ekonomisk kompensation precis som man hade fått om man fick reda på att man hade diabetes?

  • Digg
  • Del.icio.us
  • StumbleUpon
  • Reddit
  • RSS

4 kommentarer:

Glittervargen sa...

Känner igen mig lite i din historia. Låter skitjobbigt.

Men vi måste ge varandra kraft att fortsätta bråka med myndigheter och stå fast vid att psykisk sjukdom är en riktig sjukdom!

Ta hand om dig.

/Glittervargen

Anonym sa...

åh :( ja vet hur det är me. Har skulder på kronofogden me o kan ej beställa något på faktura heller mm..inte ens vissa hyresvärdar har ja kunnat ha. Och ja har alltid skött mina hyror mm..har mycket sjukhusskulder, sitter i en jädra sits. Vart inlagd me mycket på lpt,o det får man betala för. Helt sjukt. 80kr om dan,för att ha blivit sämre o blitt inte fan blitt behandlad mänskligt. Ja tack för den typ..:/ jag har inte valt de här precis, men sjukvården har inte gjort något bättre för mej, tvärtom. NÄL, psyk. Kan dra åt helvete! Bara min mening men usch..ja känner me dej. Man e för snäll me o det får man skit för sen..ta hand om dej!

Anonym sa...

sök fondmedel från f.v.o.(googla)-dom kanske kan hjälpa lite iallafall.

Anonym sa...

ja,den ligger i sthlm me,men ja bor inte där men fick förra året och fick i sept 6000kr där ifrån...whiee..så sök. Har aktivitetsersättning..du me? Så du lär få..jädrans massa papper man ska skicka me..men totalt värt det =))))))

Skicka en kommentar

Om mig

Mitt foto
Stockholm, Sweden
Jag är en 25-årig tjej som lever med Emotionellt Instabil Personlighetsstörning och har mycket i ryggsäcken. Börjar äntligen lära mig att hantera mina problem och tar numera tag i mina problem istället för att ta ut mina problem på mig själv i form av olika självskadebeteenden! Jag bloggar för att jag hoppas andra kan läsa och ta hjälp av min historia